Alles wat je moet weten over het belang van online marketing

Belang van online marketing

Internet speelt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Bedrijven kunnen tegenwoordig dan ook niet meer zonder online marketing. Het is de perfecte manier om een grotere doelgroep snel te bereiken. Doordat internet steeds meer van belang is, zien we ook dat de kansen met betrekking tot marketing in een rap tempo toenemen. Het is dan ook niet zo gek dat Online Marketing Meppel steeds populairder wordt. Maar hoe belangrijk is online marketing nu echt? En waarom zou je hier als ondernemer in investeren?

Lagere kosten dan offline marketing

Veel ondernemers weten niet dat online marketing in de meeste gevallen stukken goedkoper is dan offline marketing. Wanneer je een advertentie in een krant plaatst of flyers laat drukken, ben je al gauw tientallen tot honderden euro’s kwijt. Dit terwijl je online marketing zo duur kunt maken als je zelf wilt. Hierdoor is online marketing ook voor beginnende ondernemers een optie. Bovendien beschik je ook nog eens over een veel groter bereik. Meer dan 96% van de Nederlanders maakt tegenwoordig immers gebruik van het internet.

Meetbaar resultaat

Het grootste nadeel van offline marketing is dat het resultaat niet te meten is. Het is altijd maar gokken of een bepaalde campagne effect heeft gehad. Hierdoor is het niet mogelijk om je marketingstrategie aan te passen. Dat terwijl dit wel duidelijk mogelijk is bij online marketing. Met behulp van een specialist in SEO vind je binnen mum van tijd de strategie die bij jouw bedrijf past. Hierdoor ben je in staat om deze te optimaliseren en hierdoor nóg meer potentiële klanten te bereiken.

De totale markt verschuift

E-commerce zat de afgelopen jaren al enorm in de lift. Zo zagen we dat er in 2007 slechts 5.000 webshops waren, maar waren dit er volgens het CBS in het eerste kwartaal van 2020 al 50.000! Een verbazingwekkende groei. En doordat de totale markt steeds meer naar het internet verschuift, is het belang van online marketing ook steeds groter geworden. Zeker nu men tijdens de coronacrisis er minder snel op uit gaat om producten of bedrijven te zoeken. De digitale wereld biedt solaas.

Gericht campagne voeren

Als ondernemer weet je natuurlijk precies welke doelgroep bij jouw bedrijf past. Met offline marketing is het echter niet mogelijk om een specifieke doelgroep te bereiken. Je hoopt dat dit in de juiste handen terecht komt, maar je kunt er nooit geheel zeker over zijn. Met online marketing ligt dit anders. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van social media marketing van GMU. Op social media kanalen beschik je over alle data die je nodig hebt om gericht campagne te voeren. Hierdoor is de kans op succes vele malen groter.

Offline verkoop daalt steeds sneller

We kopen steeds minder vaak producten in fysieke winkels. En wanneer we al naar een winkelcentrum gaan, is dit vaak alleen om ons te oriënteren. De echte aankopen doen we voornamelijk online. Dit blijkt dan ook wel uit de cijfers die jaarlijks worden gepresenteerd. Zo heeft de online verkoop in 2016 al de magische grens van 20 miljard overschreden. Dit aantal stijgt ieder jaar weer. Nu 4 jaar verder zien we, mede door het coronavirus, dat shoppen voornamelijk nog online wordt gedaan. Hier liggen voor jou als ondernemer dan ook heel veel nieuwe mogelijkheden en kansen voor het oprapen.